در ميان باد

ديسك و صفحه كلاچ چيست؟

 

وظيفه‌ي كلاچ ارتباط برقرار كردن بين راننده و گيربكس مي‌باشد. با فشردن كلاچ اتصال جعبه دنده و موتور قطع مي‌شود. درواقع كلاچ نقش مهمي در قطع و وصل كردن سيستم انتقال نيرو دارد. خودروهايي كه داراي گيربكس دستي مي‌باشند، قطعاتي به نام ديسك و صفحه كلاچ دارند. فقدان وجود ديسك و صفحه، سبب جا نرفتن دنده و حركت نكردن خودرو خواهد شد. ديسك ظاهري حلقوي داشته و درون پوسته كلاچ به وسيله‌ي تعدادي خار، فنر كلاچ و زبانه ثابت شده است. وظيفه‌ي ديسك كلاچ، انتقال نيرو مي‌باشد. صفحه كلاچ نيز وظيفه‌ي ايجاد شرايط حركت ديگر بخش‌ها مي‌باشد. به مجموعه‌ي ديسك، صفحه و بلبرينگ نيز كيت كلاچ گفته شده كه در بازار لوازم يدكي بيشتر به اين صورت به فروش مي‌رسند.

 

علائم خرابي ديسك و صفحه

 

نشانه‌هاي بسياري خبر از پايان عمر ديسك و صفحه داده و نياز به تعويض را هشدار مي‌دهند. در نتيجه بايستي با اين علائم آشنا شده و نسبت به تعويض به موقع ديسك و صفحه اقدامات لازم را انجام داد. از نشانه هاي تمام شدن ديسك و صفحه و خرابي اين قطعات مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

سفت بودن كلاچ

 

با سفت و خشك شدن كلاچ، بايستي نسبت به تعويض سريع صفحه‌ي كلاچ خودروي خود اقدام نماييد. زيرا با از دست رفتن حالت ارتجاعي و فنري كلاچ، اين سيستم توانايي عملكرد مناسب خود را ندارد.

حركت كردن در دنده 2 با رها كردن كلاچ

 

زماني كه خودرو را در دنده 2 مي‌گذاريم و كلاچ را رها مي‌كنيم بايستي خودرو خاموش شود. حال اگر به جاي خاموش شدن خودرو حركت كند، نشان از تمام شدن ديسك و صفحه مي‌دهد.

بالا رفتن حرارت ديسك و صفحه

 

داغ شدن بيش از حد ديسك و صفحه، خبر از عملكرد نادرست اين سيستم مي‌دهد. با نيم كلاچ‌هاي زياد و كلاچ گيري طولاني مدت، اصطكاك بالا رفته و حرارت اين قطعات نيز بالا مي‌رود. اگر اين روند ادامه يابد، داغ شدن نيز تكرار شده و ديسك و صفحه عملكرد مناسبي نخواهند داشت.

پريدن پا

 

با رها كردن كلاچ خودرو، ممكن است پاي راننده به عقب پرتاب شده و بپرد. در صورتي كه نتوانيد پاي خود را به نرمي از روي پدال كلاچ برداشته و پاي شما به عقب پرتاب مي‌شود، بايستي صفحه كلاچ معيوب خودروي خود را تعويض نماييد.

دنده‌ي پرسروصدا

 

اگر حين تعويض دنده صداهاي غير عادي و غير طبيعي از دنده شنيديد، بايستي نسبت به تعويض صفحه كلاچ خود اقدام نماييد.

ارتباط نامناسب دور موتور و سرعت

 

ممكن است در هنگام حركت، دور موتور بالا رود اما سرعت خودرو متناسب با دور موتور بالا نرود. در اين هنگام با فشردن پدال گاز، خودرو به خوبي سرعت نمي‌گيرد. اين ارتباط نامناسب دور موتور و سرعت خودرو، از علائم تعويض صفحه كلاچ مي‌باشد.

تعويض دنده‌ي سخت

 

با جا نرفتن درست دنده و سفتي آن به خصوص در دنده 1 و دنده عقب، مي‌توان پايان عمر صفحه كلاچ را تشخيص داد. نتيجه آنكه اگر با چنين علائمي روبه‌رو شديد، بايستي صفحه كلاچ جديد و نو تهيه نماييد.

لرزيدن ماشين در هنگام شروع حركت

 

با تمام شدن ديسك و صفحه‌ي خودرو، پس از رها كردن كلاچ در دنده يك، اتاق خودرو مي‌لرزد. در نتيجه بايستي نسبت به تعويض آن در اين شرايط اقدام نماييد.

علائم خرابي سيم كلاچ

 

سيم كلاچ ممكن است فرسوده يا ساييده شود و عملكرد صحيح خود را از دست بدهد. در نتيجه كلاچ گيري را با مشكل مواجه مي‌كند. با خرابي اين سيم كلاچ سفت شده و با رها كردن پدال، به سمت بالا بر نمي‌گردد. در نتيجه اگر با علائم زير مواجه شديد، بايستي نسبت به تعويض سيم كلاچ خودرو اقدام نماييد:

 

    خالي كردن كلاچ

    سفتي كلاچ

    شل شدن پدال كلاچ

    جا نرفتن دنده

    لرزيدن كلاچ

    بالا بودن يا پايين بودن كلاچ

 

با مشاهده‌ي چشمي نيز مي‌توان خرابي اين قطعه و نياز به تعويض آن را تشخيص داد. اگر با علائمي همچون تابيدگي سيم كلاچ، خشكي بيش از اندازه سيم كلاچ، پارگي روكش پلاستيكي سيم كلاچ، رشته رشته شدن سيم و بريدگي بعضي از رشته‌هاي كابل كلاچ مواجه شديد، بايستي حتما اين سيم را تعويض نماييد.

علائم خرابي بلبرينگ كلاچ

 

با تشخيص خرابي بلبرينگ كلاچ مي‌توان از مشكلات و هزينه‌هاي احتمالي آينده جلوگيري كرد. بلبرينگ سبب كلاچ گيري سريع و دقيق مي‌شود. در نتيجه خراب شدن آن اختلال زيادي را در اين سيستم ايجاد مي‌كند. علائم خرابي بلبرينگ كلاچ به شرح زير است:

 

    شنيدن صداهاي غير عادي در هنگام كلاچ گيري

    ايجاد صدايي سوت مانند

    جا نرفتن دنده‌ها

    سفت شدن كلاچ

 

علت تمام شدن ديسك و صفحه

 

حال كه با علائم خرابي ديسك و صفحه آشنا شديد، بهتر است بدانيد كه چه مشكلاتي سبب ايجاد اين خرابي مي‌شوند. علل گوناگوني براي از خراب شدن ديسك و صفحه خودرو وجود داشته كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره شده است:

فشار در ناهمواري‌هاي مسير

 

ناهمواري‌ها و سربالايي‌ها (به خصوص سربالايي شديد) به موتور و كلاچ فشار زيادي وارد مي‌كند. حال اگر راننده به موتور فشار وارد كند و با دنده‌ي نامناسب راننده كند، صفحه كلاچ صدمه مي‌بيند.

تعويض غلط دنده

 

براي تعويض دنده بايستي كلاچ را تا انتها بفشاريد تا كمترين فشار به كلاچ وارد شده و آسيب نبيند. حال اگر به اين نكته دقت نداشت باشيد و كلاچ گيري خوبي هنگام تعويض دنده نداشته باشيد، عمر ديسك و صفحه‌ي خودرو را كوتاه مي‌كنيد. توجه داشته باشيد كه بلافاصله پس از تعويض دنده نيز بايستي كلاچ را رها كنيد.

انتخاب دنده اشتباه

 

براي تعويض دنده، حتما دنده‌ي مناسب را انتخاب نماييد. به خصوص  در سربالايي‌ها اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار مي‌باشد. در سربالايي بايستي از دنده‌هاي سنگين 1 و 2 استفاده نماييد تا به خودرو فشار وارد نشود.

ترافيك سنگين

 

براي رانندگي در ترافيك‌هاي سنگين مجبور به نگهداري زياد كلاچ مي‌شويد. با نگهداري زياد كلاچ، عمر ديسك و صفحه‌ي خودرو كاهش يافته و زودتر نياز به تعويض پيدا مي‌كنيد.

شتاب بالا در رانندگي

 

اگر در رانندگي شتاب بالايي مي‌گيريد، بايستي منظر زود تمام شدن ديسك و صفحه‌ي خودروي خود باشيد. زيرا شتاب بالا به اين قطعات حساس آسيب‌هاي بسياري وارد كرده و استهلاك آن را بالا مي‌برد.

پا به كلاچ بودن

 

هرگز پاي خود را دائما روي كلاچ قرار ندهيد! تماس كوتاه پا با پدال كلاچ نيز آن را درگير كرده و سبب تمام شدن عمر آن مي‌شود.

كلاچ گيري بيش از اندازه

 

بايستي كلاچ گيري را سريع انجام داده و بيش از حد اين عمل را انجام ندهيد. زيرا با كلاچ گيري طولاني، عمر ديسك و صفحه‌ي شما تمام شده و نياز به تعويض زود هنگام پيدا مي‌كند.

وزن بالاي بار يا تعداد بالاي سرنشينان

 

با تحميل تعداد سرنشين و وزن بار بالا به خودرو، فشار بسياري به سيستم كلاچ و ديگر قطعات آن وارد مي‌كنيد. در نتيجه از تحميل اين شرايط به خودروي خود جدا بپرهيزيد.

 

https://ifa.edu.pe/forums/users/MelodyPerez1/

http://genomicdata.hacettepe.edu.tr:3000/MelodyPerez1

https://iot.ttu.edu.tw/members/melodyperez1/

https://etwinningonline.eba.gov.tr/author/melodyperez1/

https://forum.phanphoi.edu.vn/members/melody-perez.289678/

https://tapchivatuyentap.tlu.edu.vn/Activity-Feed/My-Profile/UserId/19824

https://gitlab.bsc.es/MelodyPerez1

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۴ بهمن ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۰۵:۲۰ ] [ lover ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی